onsdag 23 juli 2008

Danskar/svenskar är annorlunda.

På min morgonpromenad har jag under ett par dagar sett en lite annorlunda bil. Den skiljer sig från mängden genom en ganska morbid text på sidan. "Lej et lig" är klistrat över sidorutorna. Det bör tilläggas att detta är en gammal likbil.För er mindre bevandrade i det danska språket, så betyder lej et lig: Hyr ett lik.
Det är en firma som hyr ut gamla risiga bilar.


Bilden blev suddig, men skit i det.
Tanken slog mig genast. Om jag hade startat en firma med det namnet och klistrar den texten på en likbil här hemma på vår sida sundet, så hade jag fått en hel massa moralmaffia efter mig. Gamla tanter som är rädda för döden, anhörigföreningar för diverse saker, bilentusiater, folk som bara blir allmänt illa berörda, religiösa översittare och inte minst en av nättidningarna.

Till vissa saker har dom en annorlunda inställning, danskarna. Eller är det vi, svenskarna?

Inga kommentarer: